onsdag 6. mai 2009

Å lese

Årets første eksamen er i et fag som handler om publikumsforskning og forskning på mediebruk generelt. En av studiene jeg leser om, kalt "Reading the romance" er en studie av hjemmeværende mødre i USA som leser kioskromaner. Den viktigste oppdagelsen i denne studien er at kvinnene er mer opptatt av selve handlingen å lese enn innholdet i bøkene. Lesehandlingen kan være opposisjonell fordi kvinnene når de leser befinner seg i et univers som mennene ikke har adgang til, samtidig fungerer lesingen som en virkelighetsflukt som øker kvinnenes motivasjon i forhold til deres plikter som husmødre.

Når jeg leser pensum som forberedelse til eksamen opplever jeg også en klar forskjell på handlingen å lese og innholdet i det jeg leser, men for meg er det litt omvendt. Mye av det jeg leser er ganske interessant, blant annet studien nevnt overfor. Men samtidig er selve handlingen å lese så dørgende kjedelig at jeg får fnatt og jeg sliter med å konsentrere meg om en tekst lenge av gangen. Så hvis noen har tips til hvordan jeg kan gjøre lesehandlingen mer spennende uten at det går ut over læringsutbyttet mottas dette med takk!

4 kommentarer:

Jakob sa...

skulle ønske det var meg som skulle ha eksamen

Qvilio sa...

Du hadde jo ikke begynt å lese før siste natta ;)

smeinrich sa...

Lese schmese, sier nå jeg!Det har jeg gitt opp. Skrive av Aarebrot er tingen har jeg funnet ut. Bøkene er til pynt.

Jakob sa...

Eg hadde nok ikkje det. Men min studiefilosofi er at alt på bachelorgradnivå kan lærast på ei vekes lesing. Kan det ikkje det er det ikkje verdt å lære.